News

READ WORLDWIDE NEWS

Recent kreeg ik het verzoek van een digital publisher om mijn visie op digital publishers met hen te delen. Was uiteindelijk een interessant vraaggesprek.

We zijn als Reynolds natuurlijk geen performance bureau, maar een adviseur. Wij adviseren klanten over de manier waarop ze marketing communicatie (media en creatie) moeten inzetten. Maar we hebben natuurlijk wel een mening over de samenwerking met (digital) publishers. (om daarmee te beginnen zijn er nog niet-digitale publishers eigenlijk?).

 

– Wat zijn de grootste pijnpunten in de samenwerking met digital publishers?

Grootste pijnpunt is denk ik het gebrek aan feitelijke inzicht in gericht bereik; het mooie van RTB en programmatic is dat veel meer geautomatiseerd gaat en dat dit veel meer controle en inzicht zou moeten bieden maar dit is helaas niet altijd het geval.

 

– In hun service en relatie beheer waar zou een digital publisher echt punten mee kunnen scoren?

Ik denk dat de grote kans voor publishers ligt in in het inzicht verschaffen in hun bezoekersdata. Wie zijn echt mijn bezoekersgroepen en hoe kan ik adverteerders (en daarmee bureaus) daadwerkelijk toegang verschaffen tot de voor hen relevante bezoekersgroepen. Daarmee is de publisher ook geholpen. Immers hoe meer ik als bezoeker/kijker/lezer geconfronteerd wordt met voor mij relevante boodschappen (content én advertising) hoe meer ik me thuis voel en zal terugkomen.

 

– Hoe ziet de perfecte agency <> publisher relatie eruit?

Ook een interessante, de relatie is in veel gevallen er een van koper en verkoper en veel te weinig een van partners. Publishers hebben zich veel te lang te onderdanig opgesteld naar bureaus. Het moet gaan om een wederzijds profijtelijke relatie die uiteindelijk als doel heeft om de klant (te adverteerder) te dienen, z’n doelstellingen te laten realiseren. Probleem is dat het business model bij veel bureaus dat onvoldoende toelaat.

 

– Welke trends (positief / negatief) heb je de laatste tijd ondervonden in de samenwerking met digital publishers?

Pfoeh, is een lastige voor mij om te beantwoorden. Ik denk dat ook publishers nog wel eens vergeten waartoe ze op aarde zijn en veel te veel vanuit zichzelf redeneren in plaats van uit de klant. Als publishers ervoor zorgen dat ik als klant me thuis voel op het platform/site/magazine etc. dan kom ik terug. En dan word je als publisher interessant voor adverteerders, vooral ook als je als publisher in staat bent om een target audience aan te bieden dat uit meer bestaat dan clicks maar met goede (relevante) profielen

 

– Wat is jouw advies aan digital publishers? –

Hangt samen met bovenstaande. Maak duidelijk aan adverteerders dat je in staat bent om hen een (om dat rot begrip te gebruiken) holistisch klant/bezoekers beeld te bieden. Waardoor informatie en advertising als vanzelfsprekend door de bezoeker als complementair zal worden opgevat. Dan zal je het mediabureau ook minder nodig hebben, of beter misschien wel, moet het mediabureau zijn rol gaan veranderen.

 

Naar welke publisher gaat op dit moment jullie voorkeur naar uit als het gaat om samenwerking? En waarom?

Vind ik moeilijk om een antwoord op te geven. Iedere publisher die zich opstelt als partner en niet als exploitant.